My Friends

150 handgeschilderde profielportretten

‘My Friends’ bestaat uit een serie geschilderde profielfoto’s afkomstig uit het Facebook account van Mieke Gerritzen. Gerritzen heeft meer dan 800 Facebook vrienden. Ze onderzoekt dit bestand en maakt een selectie van echte vrienden; mensen die echt tot haar netwerk behoren. Mensen kunnen maximaal 150 vriendschappen onderhouden, terwijl Facebook een limiet heeft gesteld van 5000 vrienden per persoon. Onze hersenen hebben niet de capaciteit om met meer mensen dan 150 interactie te hebben. Dit blijkt uit een onderzoek van de universiteit van Oxford. Hoe sociaal mensen ook zijn, het deel in de hersenen waar actieve gedachten worden opgeslagen limiteert het sociaal contact. Volgens de onderzoekers zijn vrienden mensen waar je om geeft, die je minstens één keer per jaar ziet en waarvan je weet hoe de relatie van die vriend is ten opzichte van je andere vrienden.

My Friends geeft het vluchtige digitale netwerk dat zich vormt via de sociale media een permanent karakter. Het project wil de virtuele werkelijkheid verankeren en bereikt haar doel door de grenzeloze digitale ruimte te materialiseren en dus opnieuw te begrenzen. De verzameling schilderijen symboliseert het tijdperk van de netwerksamenleving. De profielfoto’s zijn op eigenzinnige wijze bewerkt waardoor de digitale oorsprong van het beeld wordt uitvergroot. 150 Facebook profielfoto’s worden omgezet in een schilderij.

Achtergrond

De tijd dat het orgineel exclusief was ligt defintief achter ons. In de 20ste eeuw is kunst kopieerbaar geworden. Kunst kan digitaal zijn, concepten zijn verkoopbaar, kunst kan worden geciteerd, kunst kun je downloaden en uploaden, kunst is een gewone handelswaar met marktwaarde. De democratisering van beeldende kunst is belangrijk voor het debat over kunst. De serie ‘My Friends’ is één installatie en bestaat uit 150 schilderijen van 30 x 30 cm. In de begintijd van de computer bepaalden grove pixels en felle kleuren het uiterlijk van de digitale wereld. Maar beelden maken zich nu los van het computerscherm.

De nostalgische computer esthetiek zien we nu vooral nog terug in de fysieke wereld. Hedendaagse beeldmakers vertalen het digitale universum naar een wereld van tastbare objecten, materialen en omgevingen. ‘My Friends’ sluit hierbij aan en combineert de ambachtelijkheid van handgeschilderde portretten met computer esthetiek. De beelden refereren aan De Stijl, de stroming die een periode inluidde van standaardisatie en mechanisatie en dit jaar haar 100-jarig jubileum viert. Met De Stijl werd de interesse voor serialiteit aangewakkerd. Dit experiment werd na de Tweede Wereld Oorlog verdiept en we zagen een eerste denken in enen en nullen. Vanaf de jaren zeventig zagen we de eerste beeldexperimenten met de computer en het raster werd een symbool voor die nieuwe virtuele wereld. Onder aanvoering van popart werd het consumentisme en de overvloed waarin we leven belicht. De beeldreeks, een mechanische manier om naar onze wereld te kijken, liet zien hoe beeldmakers vooruit liepen op een digitale wereld.

Naast ‘My Friends’ schildert Gerritzen ook iconische foto’s met een internet oorsprong.

Save