Publicaties (redactioneel)

Door mijn werkzaamheden bij verschillende organisaties heb ik aan vele boeken en publicaties meegewerkt. Dat begon rond 1990 met het ontwerpen van redactioneel drukwerk en dat verschoof langzaam naar de redactie van boeken en publicaties. Vele boeken zijn op mijn initiatief ontstaan. Hieronder een selectie publicaties uit de afgelopen 15 jaar die ik nog altijd zeer de moeite waard vind.

Der Wanderer, MOTI 2014. Design Alice Mulder

Der Wanderer, MOTI 2014. Design Alice Mulder, Robin Verhoeks

Der Wanderer, van kunsticoon tot beeldcultuur
Deze publicatie plaatst het schilderij “Der Wanderer über dem Nebelmeer” van Casper David Friedrichs in de context van al het beeldmateriaal dat aan het schilderij refereert, het beeld plagieert of kopieert. We zien Der Wanderer in veel verschillende media door de jaren heen steeds weer opdoemen in een andere variant. Er worden nieuwe betekenissen en contexten gevonden waardoor het beeld zich verder ontwikkelt en er ook nieuwe verhalen ontstaan. Oude iconen worden in de beeldcultuur weer tot leven gebracht. Een uitgave van MOTI, Museum of the Image.

Der Wanderer
Uigave van MOTI
Eerste editie 2014
ISBN: 90-72007-69-7

Beeldcultuurkrant. links 2013-2014 (design Mieke Gerritzen) en rechts 2014-2015 (design Dana Dijkgraaf)

Beeldcultuurkrant. links 2013-2014 (design Mieke Gerritzen) en rechts 2014-2015 (design Dana Dijkgraaf)

De Beeldcultuurkrant
De beeldcultuurkrant wordt één keer per jaar door MOTI uitgegeven en introduceert verschillende aspecten en verschijnselen in de beeldcultuur. Het inhoudelijk team van MOTI werkt een heel jaar aan zo’n uitgave. In de eerste krant werd het het fenomeen beeldcultuur geintroduceerd, en in de tweede krant wordt de hedendaagse logo-cultuur onder de aandacht gebracht. Op dit moment wordt gewerkt aan de volgende uitgave met als thema: iconen in de beeldcultuur. De beeldcultuurkrant is verkrijgbaar in MOTI en andere culturele instellingen in Nederland.

Book cover Couture Graphique, design by Paul Boudens and book cover Mode@MOTI, design by Coralie Vogelaar

Book cover Couture Graphique by José Teunissen 2013, design by Paul Boudens and book cover Mode@MOTI, design by Coralie Vogelaar

Couture Graphique
Anno 2012 ziet de mens dankzij de moderne media meer beelden in een dag dan in de middeleeuwen tijdens in één leven. Mode maakt onderdeel uit van de explosieve beeldcultuur welke we dagelijks tegenkomen in de media. Omdat mode snel verandert is het soms vergelijkbaar met de vluchtigheid van sociale media. Het T-shirt heeft inmiddels de functie van een pamflet waar je een snelle quote of boodschap op kwijt kunt. José Teunissen illustreert in dit boek de rijke grafische beeldcultuur van mode en laat zien dat deze zeer diepe wortels heeft in het verleden. Een uitgave van MOTI and Artez.

Couture Graphique
Published by Terra
First edition 2013
ISBN: 9089895558

MODE@MOTI
Dit compacte pocketboekje is een verslag van een serie bijeenkomsten met experts over de relatie tussen mode en technologie in MOTI in 2013 te Breda. De huidige technologische innovaties beïnvloeden de communicatie en betekenis van mode en kleren. Betekenen deze technologische omwentelingen dat mode als performance van identiteit zoals dat in de negentiende eeuw gestalte kreeg blijft of krijgen mode en kleding een andere waarde en betekenis.

Book cover Pop-Up Generation design by James Victoire and I Read Where I Am, design by Lust

Book cover Pop-Up Generation by Lidewij Edelkoort 2012, design by James Victoire and book cover I Read Where I Am 2011, design by Lust

Popup Generation
In de tentoonstelling en het gelijknamige boek The Pop-Up Generation, Design between Dimensions heeft Edelkoort ontwerpers en kunstenaars uit de Pop-Up Generatie geselecteerd die de tijdelijkheid en het immateriele of hergebruik zichtbaar maken; als een verschijning; van Pop-Up winkels en musea en guerilla brands tot aan moving merchandising. Moving in de zin van in beweging en in actie maar ook op te vatten als emotioneel en op beleving gericht.

Pop-up Generation
Published by Bis Publishers
First edition 2012
ISBN: 906369282X

I Read Where I Am
We zijn straatlezers. We zijn Info scharrelaars, we zippen door de telefoon, we scannen de krant, we bladeren door een tijdschrift. We zijn de nieuwe generatie lezers. Niet stommer, gewoon sneller. Lezen is een andere ervaring geworden. Deze publicatie geeft niet alleen de huidige stand van zaken weer maar speculeert tevens over de betekenis en het belang van nieuwe vormen van lezen in de toekomst. De reflecties in het boek zijn bedoeld om gelezen te worden als leidraad voor volgende generaties ‘lees-apparatuur’. Want op dit moment staan wij slechts aan het begin van ontwikkelingen rondom informatie ontwikkeling.

I Read Where I Am
Published by Valiz
First edition 2011
ISBN: 9078088559

I Don't Know Where I'm Going by Sophie Krier and Marjolijn Ruyg, design by Marjolijn Ruyg and Me You And Everyone Is A Curator by Sphie Krier, design by Metahaven

I Don’t Know Where I’m Going by Sophie Krier and Marjolijn Ruyg 2010, design by Marjolijn Ruyg and Me You And Everyone Is A Curator by Sophie Krier, design by Metahaven

I Don’t Know Where I Am Going But I Want To Be There
Wat tot de jaren negentig een klein ambachtelijk en cultureel vakgebied leek, blijkt in de 21e eeuw te zijn uitgegroeid tot een gedemocratiseerde discipline in het centrum van de moderne media. I Don’t Know Where I’m Going But I Want To Be There reageert op deze ontwikkeling. Het boek vertelt iets over de geschiedenis van de grafische beeldcultuur en laat ons zien waar we nu staan. De traditie van drukwerk heeft plaatsgemaakt voor visuele communicatie in een explosief medialandschap. Een uitgave van MOTI.

I don’t know where i am going but I want to be there
Published by Bis Publishers
First edition 2010
ISBN: 9063692579

Me You And Everyone is A Curator
Een symposium over kwaliteit in een tijdperk van visuele overvloed. Terwijl de musea beleid ontwikkelen voor het online zetten van hun collecties, blijft de digitale culturele productie groeien. Er komen honderdduizenden beelden per dag bij. Veel interessant werk wordt online geproduceerd en bereikt de fysieke wereld niet eens. De verspreiding van kwalitatief hoogwaardig werk wordt al lang niet meer alleen centraal geregeld via instanties die daarvoor ontwikkeld zijn, zoals musea, fondsen of vaktijdschriften. Aan de andere kant groeit de behoefte aan fysieke cultuurbeleving nu men de hele dag achter de computer zit te netwerken. Met teksten van onder andere Bruce Sterling, Andrew Keen, Metahaven. Published by MOTI.

MOTI Magazine 2011

MOTI Magazine 2011

Magazine MOTI 2011
MOTI, Museum of the Image past in een rumoerige tijd waarin de wereld zich geconfronteerd ziet met een kakofonie van culturen, revoluties, economische crises, nieuwe massamedia en technologie. Beelden zijn doorslaggevend in belangrijke kwesties; beeld is bepalend voor de identiteit; beeld maakt complexe situaties toegankelijk; beeld roept emoties op en kan de werkelijkheid beïnvloeden. Voordat het internet er was behoorden beelden toe aan de kunstenaars, maar inmiddels zijn ze van iedereen. Wat doen wij met beeld en wat doet beeld met ons?

Graphic Design Museum Magazines 2009, 2010, 2011

Graphic Design Museum Magazines 2009, 2010, 2011

De eerste MOTI magazines
Toen heette MOTI nog het Graphic Design Museum en signaleerde het museum dat er enorme ontwikkelingen gaande waren rondom het gebied van grafisch ontwerpen. Het museum besloot deze veranderingen te omarmen en de naam van het museum aan te passen naar MOTI, Museum of the Image. Onder deze naam kan het museum de de huidige en toekomstige ontwikkelingen in visuele communicatie presenteren aan een breed publiek. In deze eerste magazines werden de veranderingen al wel zichtbaar gemaakt.

Artvertising by Mieke Gerritzen, Teun Castelein and others, All Media 2007

Artvertising by Mieke Gerritzen, Teun Castelein and others, All Media 2007

Artvertising
Publicatie over een spectaculair kunstwerk aan de gevel van het Sandberg Instituut in Amsterdam. De gevel bestaat uit maar liefst 16.000 tegels (35x29cm)die binnenkort één voor één voorzien worden van een bedrukte kunststofplaat. Het resultaat is een overdonderend mozaïek van kleur en informatie. Een project dat de grenzen tussen commercie en kunst, maatschappij en marktwerking, privé domein en publieke ruimte wil verleggen. Het Sandberg Instituut ligt aan de ring van Amsterdam in de zogenaamde ‘Zuid-As’; het nieuwe economische centrum van de stad.

Artvertising
Published by All Media
First edition 2007
ISBN: 9081165518

Masters of Rietveld, design by Coralie Vogelaar, 2008

Masters of Rietveld, design by Coralie Vogelaar, 2008

Masters of Rietveld
Published by All Media
First edition 2008
ISBN: 9081165526