Visual Power Memory Game, design Arnoud van der Heuvel
Visual Power Memory Game, design Arnoud van den Heuvel, 2003

Memory Games

De Memory Game is helemaal terug van weggeweest en MOTI volgt de dynamische ontwikkeling van het spel. Het eerste, inmiddels traditionele spelletje werd op de markt gebracht door Ravensburger en verscheen in 1959. Het orginele concept is gebaseerd op 32 setjes met exact dezelfde kaartjes. In 2003 heeft Mieke Gerritzen het eerste spelletje geintroduceerd (Visual Power Memory) waar de twee bij elkaar horende kaartjes van elkaar verschillen. Een aanpassing die nu veelvuldig wordt toegepast, en het memoryspel zoals we dat kende radicaal heeft veranderd. Opeens ging het bekende kaartenspel niet alleen over het geheugen, maar ook over kennis. Door op bijzondere wijze inhoudelijk en visueel een relatie te leggen tussen twee beelden ontstaat een toegankelijke tool voor kennisontwikkeling rondom beeldcultuur.

MOTI, Museum of the Image in Breda heeft een onderzoek gedaan en alle bijzondere memoryspelletjes verzameld om te koop aan te bieden in de museumwinkel. De verzameling verschillende spelletjes loopt tegen de vijftig Memory Games. De collectie varieert van standaard spelletjes uitgegeven door Ravensburger en BisPublishers, maar bevat ook in eigen beheer geproduceerde spellen van ontwerpers en kunstenaars. Hieronder volgen drie Memory Games die geproduceerd zijn door Mieke Gerritzen en MOTI.

MOTI Museum Shop
Boschstraat 22, 4811 GH Breda
openingstijden: ma t/m zo van 11.00 – 17.00 uur

Online sale: http://www.bispublishers.nl/shop.php

Analog vs Digital - Upcoming Memory Game
Analog vs Digital – Upcoming Memory Game by MOTI and Next Nature Network. Compiled by Nadine Roestenburg

Analog VS Digital Memory Game

Since the introduction of the Internet, the digital world emerged and began to infiltrate our analog lives. After the bit rush atoms and bits found each other, boundaries between the online and offline are blurring. Data is the new oil. In the near future the digital world will be more and more invisibly entangled with our offline world. New ways of seeing, thinking and experiencing are explored in this Analog vs Digital memory game. This game contains cards featuring pairs of images exploring the multifaceted relation between the digital and analog. The fun lies not just in playing the game but also in the illuminating encounter between the ‘different’ worlds. We expect the game in spring 2015.

Fake for Real Memory Game, door Koert van Mensvoort, Mieke Gerritzen, Arnoud van den Heivel, Hendrik-Jan Grievink en Rolf Coppens
Fake for Real Memory Game, door Koert van Mensvoort, Mieke Gerritzen, Arnoud van den Heuvel, Hendrik-Jan Grievink en Rolf Coppens
Fake For Real Memory Game

Fake for Real Memory Game, 2008

Find yourself forgetting what’s real and what’s virtual? Jog your memory with Fake for Real, a game about reality. The Fake for Real Memory Game consists of 60 cards that playfully visualize the classical theme of Fake vs Real. Is everything that was once directly experienced in our media society now replaced by simulations? Or are reproduction and imitation naturally part of life? Can you tell the fake from the real?